FAQ - Najczęściej zadawane pytania

Do czego służy serwis NaprawmyTo.pl?

Serwis NaprawmyTo.pl umożliwia swoim użytkownikom zgłaszanie problemów zaobserwowanych w ich najbliższym otoczeniu. Podstawową funkcją serwisu jest zgłaszanie różnego rodzaju problemów w przestrzeni publicznej, informowanie o tych problemach odpowiednich instytucji, przeglądanie i wyszukiwanie alertów z najbliższej okolicy. UWAGA: Serwis nie służy zgłaszaniu tzw. spraw nagłych, czyli np. pożarów, napadów itp. – w takich sytuacjach skontaktuj się z odpowiednimi służbami telefonicznie.

Jak dodać alert?

Aby dodać alert, należy wybrać odpowiednią lokalizację na mapie, przeciągnąć znacznik alertu na mapę, uzupełnić jego opis i określić kategorię zgłoszenia. Można też dodać do alertu zdjęcie zgłaszanej usterki z dysku swojego komputera.

Jak przejść na mapie do interesującego mnie miejsca?

Jeśli alert, który chcesz zgłosić znajduje się w Twojej okolicy, nie będzie to trudne, ponieważ mapa automatycznie wykrywa Twoją lokalizację i dostosowuje do niej widok – w tym celu wystarczy kliknąć przycisk „Lokalizuj z użyciem IP/GPS (UWAGA: Ta funkcja nie działa w przeglądarce Internet Explorer). Jeśli jesteś w trakcie dodawania alertu i chcesz zmienić jego lokalizację, kliknij na znacznik alertu i trzymając go, przenieś w odpowiednie miejsce.

Czy mogę zmienić pozycję alertu podczas jego dodawania?

Tak, wystarczy chwycić znacznik alertu i przenieść je w lepsze miejsce. Możesz też ręcznie poprawić dane adresowe zgłoszenia automatycznie wczytywane przez system na podstawie miejsca usytuowania znacznika alertu.

Czy jeden alert może być przypisany do kilku kategorii?

Tak, każdemu alertowi można przypisać dowolną liczbę kategorii z listy.

Czy dodany alert mogę usunąć?

Nie. Alert całkowicie może zostać usunięty tylko przez administratora serwisu.

Co zrobić, jeśli alert jest już nieaktualny?

Jeśli zgłoszony problem został naprawiony, należy zgłosić jego rozwiązanie klikając odpowiednią ikonę na podstronie alertu. Po zweryfikowaniu zgłoszenia Opiekun danej gminy będzie mógł je zamknąć, a wtedy alert zmieni status na „naprawiony”, „w trakcie naprawiania” lub „nie będzie naprawiony”.

Skąd wiadomo, gdzie trafiła informacja o alercie?

Na podstronie każdego alertu znajduje się pole z informacją, do jakich instytucji trafiła informacja o alercie. Oznacza to, że wymienione instytucje otrzymały wiadomość z powiadomieniem o zgłoszeniu na podany adres e-mail. Większość instytucji, których adresy zapisane są w bazie serwisu otrzymują powiadomienia o kolejnych zgłoszeniach raz dziennie. Jeżeli na podstronie alertu nie wyświetla się takie okienko, oznacza to, że dana kategoria problemów nie ma póki co przypisanej odpowiedzialnej instytucji na wskazanym obszarze. Taki alert trafia jednak do bazy serwisu i jest wyświetlany na mapie alertów.

Czy można zgłaszać alerty anonimowo?

Tak, ale wszystkie alerty anonimowe trafiają na mapę dopiero po zatwierdzeniu przez Opiekuna danej gminy. Jeżeli Opiekun gminy nie zatwierdzi lub nie usunie anonimowego alertu, automatycznie trafi on na mapę po upływie 72 godzin.

Co daje rejestracja w serwisie?

Założenie konta w serwisie umożliwia automatyczne nanoszenie alertów na mapę (bez procedury premoderacji) oraz daje dostęp do możliwości zarządzania alertami w profilu użytkownika i korzystanie z takich funkcji jak otrzymywanie powiadomień o zmianie statusu alertu, popieranie alertów czy zgłaszanie alertów jako spraw rozwiązanych.

Jak się zarejestrować?

Użytkownik może zarejestrować się w serwisie klikając Rejestracja w stopce serwisu. Podczas rejestracji użytkownik zobowiązany jest podać login i hasło, które będą mu służyć do logowania, adres e-mail oraz imię i nazwisko lub nazwę organizacji. Hasło i dane (poza loginem) można później zmienić z poziomu Profilu użytkownika. Na podany adres e-mail użytkownika zostanie wysłany mail autoryzacyjny. Dopiero po kliknięciu w link w otrzymanym mailu, użytkownik będzie mógł się zalogować do serwisu. Aby usunąć konto w serwisie należy skontaktować się z jego administratorem.

Dlaczego w różnych gminach można zgłaszać różne kategorie alertów?

Lista kategorii alertów, które można zgłaszać w poszczególnych gminach jest określana przez lokalnych Zarządców gmin. Jeżeli uważasz, że w Twojej gminie powinna pojawić się dodatkowa kategoria spraw do zgłaszania, skontaktuj się z Zarządcą swojej gminy – jego adres e-mail znajdziesz w zakładce Kontakt na dole strony.

Jak przeszukiwać zgłoszone alerty?

Każdy użytkownik serwisu (zalogowany i niezalogowany) może przeszukiwać bazę dotychczas dodanych zgłoszeń na poziomie poszczególnych gmin. Wyszukiwanie odbywa się w formie wyświetlania w oknie mapy alertów wybranych ze względu na ich status - zaznaczając odpowiedni typ statusu alertu na liście nad mapą (otwarte, w trakcie naprawiania, naprawione, które nie będą naprawione) i kategorii zgłoszeń - wybierając określone kategorie alertów z rozwijanej listy po prawej stronie mapy. Alerty można przeszukiwać na poziomie poszczególnych gmin.

Gdzie można znaleźć szczegóły nt. wybranego alertu?

Każde dodane w serwisie zgłoszenie posiada swoją własną podstronę. Można na nią wejść z poziomu mapy, klikając w punkt, który oznacza lokalizację zgłoszenia. Na podstronie zgłoszenia znajdują się szczegóły sprawy wprowadzone podczas dodawania zgłoszenia (lokalizacja, opis), data i status zgłoszenia, informacje o tym, kto zgłosił dany problem oraz jakie instytucje otrzymały komunikat o zgłoszeniu. Każdy zalogowany użytkownik może dodać pod zgłoszeniem swój komentarz. Na podstronie alertu znajdują się również przyciski umożliwiające poparcie alertu i subskrypcję powiadomień na jego temat (dla zalogowanych użytkowników).

Jak można uzyskać informację o losie zgłoszonego alertu?

Zalogowani użytkownicy mogą subskrybować powiadomienia na temat zmian w statusie wybranych alertów – funkcja ta polega na przesyłaniu komunikatów w formie e-maila o zmianie statusu zgłoszenia. Ustawienia powiadomień można dokonać dowolnym momencie poprzez kliknięcie na przycisk Powiadomienia na podstronie wybranego alertu. Lista „obserwowanych” alertów dostępna jest w Profilu użytkownika.

Czy można komentować alerty innych użytkowników?

Każdy zarejestrowany użytkownik może komentować wszystkie zgłoszenia w serwisie korzystając z formularza dostępnego na podstronach zgłoszeń. Administracja serwisu zastrzega sobie prawo do monitorowania komentarzy i usuwania tych, które łamią zapisy regulaminu serwisu.

Na czym polega obserwowanie obszarów?

Każdy zarejestrowany użytkownik może stworzyć dowolną liczbę obszarów obserwacji. Obszar obejmuje ograniczony wycinek przestrzeni, który może być poddany szczególnej obserwacji w ramach serwisu, tzn. użytkownik będzie otrzymywał powiadomienia drogą mailową o wszystkich zgłoszeniach zarejestrowanych na terenie tego obszaru.

Stworzenie obszaru jest możliwe na stronie Profilu użytkownika w sekcji Obserwowane obszary. Granice obszaru mogą zostać dowolnie określone przez użytkownika, w postaci wielokąta zaznaczanego na mapie. Aby utworzyć obszar, należy przybliżyć mapę do wybranej lokalizacji i kliknąć na nią w przynajmniej 3 punktach – punkty połączone liniami umożliwiają przesuwanie granic wielokąta, który wyznaczać będzie granice obszaru.

Obszar ma charakter prywatny – jest widoczny tylko dla jego twórcy. Użytkownik może nadać obszarowi dowolną nazwę. Każdy obszar można usunąć lub poddać edycji jego nazwę i granice.